Voting Rating: 4.5 / 56 votes Vote: 12345 Similar

Saturday 2 July 2011

Asal usul masyarakat Punan


Punan Bah atau Punan merupakan kumpulan etnik yang ditemui di Sarawak, Malaysia. Mereka adalah berbeza, tiada kaitan dengan kaum Penan dan juga Punan lain yang ditemui di Kalimantan Indonesia bahagian Borneo. Nama mereka berasal dari dua sungai di sepanjang tebing yang mereka telah hidup zaman berzaman. Mereka mempunyai nama lain - Mikuang Bungulan atau Mikuang dan Aveang Buan.

Punan adalah sebuah masyarakat yang berlapis daripada 'laja' (bangsawan), 'panyen' (biasa), dan 'lipen' (hamba). Ini adalah fakta sejarah yang menentukan tradisi mereka yang telah dipelihara. Sama seperti kebanyakan sejarah Eropah Tengah Zaman dikaitkan dengan dan terutamanya berkenaan dengan raja-raja yang memerintah pelbagai Negara. Begitu juga dengan tradisi sejarah dan mitos Punan berkait rapat dengan keputusan golongan bangsawan.

Masyarakat punan (Punan Bah) tidak mengembara. Pada zaman dahulu, sektor ekonomi masyarakat punan  tidak terhad kepada satu aktiviti sahaja. Contohnya  bertani seperti  menanam padi bukit sebagai tanaman utama, dan pelbagai tumbuh-tumbuhan tropical; tebu, ubi kayu, tembakau, sireh. Aktiviti memburu juga turut menjadi sumber ekonomi mereka, kebiasaannya memburu babi liar. Oleh kerana tinggal di tepi sungai Batang Rajang, mereka juga menjalankan aktiviti menangkap ikan dan mengumpul sumber hutan seperti rotan dan sebagainya.

Ini adalah logo persatuan bagi masyarakat punan yang baru ditubuhkan.

No comments:

Post a Comment